Kategorier
Insight

Fysisk kupong i butik fortsatt hett

och som inte skickas ut via annonsering i sociala medier? ClearOn har gjort en studie som visar skillnader både i inlösen och i shopperns attityd till de olika kupongtyperna i butik.

Hur länge till kommer den traditionella papperskupongen att leva vidare? Den frågan får ClearOn ofta och de som frågar hänvisar både till miljön och till den digitala utvecklingen.

För att ta reda på hur långt shoppern har kommit när det gäller att ladda ned en digital kupong i butik genomförde ClearOn nyligen en butiksstudie i samarbete med Retail Academics. I studien deltog fyra olika leverantörer inom kategorierna djupfryst, dryck, bröd och konfektyr.

– Vårt mål var att undersöka vilken motivation och vilka eventuella barriärer shoppers har för att använda QR-kuponger som laddas ned på plats i butiken. Ett delmål var att öka insikten om hur shoppers ser på digitala erbjudanden i butik samt att se om effekterna i olika kategorier varierar, säger Camilla Silbersky, marknadschef på ClearOn.

Svårt att bryta genom bruset

Det är känt sedan länge att butiksmiljön överbelastar shoppern med alla sina kognitiva stimuli. Bland annat har tidigare studier visat att hela 99,7 procent av sortimentet missas av shoppers i större butiker, men också att en shopper bara stannar i snitt 69 sekunder vid en kategori. Dessutom handlar en genomsnittlig familj bara 143 olika produkter i snitt under ett år.

– Vi har med andra ord ett kognitivt filter som sållar mellan det som är relevant och det som inte är relevant för oss. Därför är det svårt för en leverantör att tränga igenom och nå fram till shoppern, säger Camilla Silbersky.

Läs hela artikeln här!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *