Ett initiativ som har flera fördelar: ökad synlighet för varumärket, goodwill för butikerna och glada konsumenter som får ett tillskott i hushållskassan.
Under våren kommer 500 konsumenter att kunna fylla en matkasse med valfria varor för 700 kronor i sin närmaste livsmedelsbutik och betala med en matcheck de vunnit i butikens tävling. Bakom det generösa erbjudandet står Mondelez och varumärket Philadelphia, som valt att göra något lite extra för sina konsumenter och butiker under vårens kampanjperiod.
– Vi ville skapa en aktivering som känns bra i både magen och hjärtat, inte minst med tanke på att folk har det allt tuffare med att få ekonomin att gå ihop och att många känt av de ökade matpriserna. Då kändes en sådan här tävling, i samarbete med butikerna, helt rätt, säger Anna Nyquist, Activation Specialist på Mondelez.
Fördelar för både säljkår och kunder
Mondelez står för matchecken medan handlarna själva organiserar tävlingen i sina butiker.
– De har fria händer att lägga upp tävlingen hur de vill. De kan till exempel använda sina sociala medier och låta kunderna tävla om vinsten där genom att skicka in sitt bästa recepttips, skriva en slogan eller liknande, säger Anna Nyquist, som hoppas på fler innovativa tävlingsupplägg som ska locka många konsumenter att delta.