”Där får kunderna en överblick över alla erbjudanden och köper förhoppningsvis en vara de inte ens hade på sin inköpslista”, säger Jonas Jansson, som driver Ica Supermarket Kryddan i Norrtälje.
Mitt inne i centrala Norrtälje, bredvid busstorget, ligger Ica Supermarket Kryddan, som drivs av bröderna Jonas och Mattias Jansson. I entrén till butiken kan kunderna numera stanna till och ta en titt på den nya kupongtavlan för att se om det finns något bra erbjudande. Tavlan kom till efter att Jonas Jansson märkt av ett ökat intresse för kuponger bland sina kunder.
– Vi märker tydligt att våra kunder har mindre pengar i plånboken och letar efter bra erbjudanden på ett helt annat sätt än tidigare. Det senaste året har vi löst in många fler kuponger än vi brukar. Då kom jag på idén med en kupongtavla som en service till kunderna. Där ser de vilka erbjudanden som finns redan när de kliver in i butiken.
Kupongen fyller flera funktioner
På tavlan hänger Jonas upp alla aktuella kuponger från butikens leverantörer, men självklart hänger kupongerna även vid hyllkanten.
– Jag tänker att det fyller två olika funktioner. Kupongen vid hyllkanten är för de kunder som redan har bestämt sig för att köpa en viss vara, till exempel ett paket med flingor, och går till den hyllan. Om det då hänger en rabattkupong för ett visst varumärke där så kanske man väljer just det varumärket före något annat.
Kupongerna på tavlan i entrén däremot kan locka till ett köp som inte ens fanns på inköpslistan när kunden klev in i butiken, menar Jonas.
– När vi har kupongerna på båda ställena skapar vi fler köptillfällen och fler möjligheter för kunderna att uppmärksamma dem.