Lägg dessutom till en digital aktivitet så ökar försäljningen ytterligare. Det visar en undersökning som Retail Academics har gjort där siffrorna talar sitt tydliga språk. För det är när du möter kunden i alla kanaler som det verkligen händer grejer!
Att finnas där kunden finns och synas ”överallt” är avgörande för utfallet på en kampanj. Med kuponger på hyllkanten bryter du shopperns autopilot och ökar försäljningen, det har flera tidigare undersökningar visat. Nu visar en ny studie att om du dessutom adderar en digital aktivitet i din butikskampanj, med QR-koder på POS-material, kan du maxa försäljningen ytterligare.
– Det handlar om att nå shoppern på alla plattformar där den befinner sig: på nätet, i butiken, ute på stan och i sociala medier. Den digitala kupongen driver shoppern till den fysiska butiken och säkrar köp där. Det vi kallar för fygital marknadsföring, säger Cecilia Tellhed Johansson, Key Account Manager på ClearOn och expert på 360-kampanjlösningar.