Santa Maria är ett av flera varumärken som tydligt märker av det ökade kupongintresset, inte minst i dessa tider av inflation. Santa Marias inlösenstatistik för det senaste halvåret har ökat med drygt 90 procent.
En av framgångsfaktorerna bakom Santa Marias fina inlösenstatistiken hos Ica Nära-butikerna är en delvis ny strategi från Paulig, som äger varumärket. Deras samarbete med det externa säljbolaget Conaxess Trade har gjort det möjligt att ha högre närvaro även i de mindre närbutikerna runtom i Sverige och stötta dem med allt från exponeringar till butiksmaterial.
Emma Haglund-Pappok är fältsäljare för Santa Maria på Conaxess Trade. Hon är dagligen ute och besöker lokala närbutiker som Ica Nära och Tempo för Santa Marias räkning.
– Vi har ett väldigt tätt samarbete med butikerna och en fin dialog med handlarna. När jag besöker mina butiker pratar jag ofta och gärna om hur viktiga kupongerna är i mixen av säljmaterial och hur man ska använda dem, så att butikerna ska förstå nyttan med kuponger.
Ökat inlösen med 93 procent
Bland annat förmedlar hon gärna att kupongerna gör att produkten sticker ut ur hyllan och att försäljningen ökar med en rabattkupong på hyllkanten.